Plot, Cerpen Memori Seorang Tua (Zahari Affandi)

Plot, Cerpen Memori Seorang Tua (Zahari Affandi) - helo kawan soalan dan jawapan, Belajar tentang perkongsian pengajaran kali ini bertajuk Plot, Cerpen Memori Seorang Tua (Zahari Affandi), dalam membantu untuk menjawab soalan atau membantu pembelajaran Ye, Mudah-mudahan kandungan posting soalan dan jawapan yang saya kongsi ini anda boleh faham, jika terdapat sebarang masalah Sila berasa bebas untuk komen.

Masalah pautan : Plot, Cerpen Memori Seorang Tua (Zahari Affandi)

See also


Plot, Cerpen Memori Seorang Tua (Zahari Affandi)

Plot, Cerpen Memori Seorang Tua (Zahari Affandi)
  Binaan Plot  
(i) Permulaan
  • Mengisahkan kehidupan zaman muda Pak Itam yang sering keluar masuk penjara kerana menentang penjajah. Perjuangan untuk memartabatkan orang Melayu amat menebal dalam jiwa Pak Itam.
(ii) Perkembangan
  • Pak Itam melahirkan hasrat beliau untuk mengadakan majlis sambutan hari jadinya yang ke-85 tahun. Sambutan yang julung kali diadakan ini turut bertujuan untuk berkongsi pengalamannya sebagai seorang pejuang. Pak Itam juga turut menyatakan harapannya untuk melihat anak bangsanya hidup dengan sempurna dan bebas daripada sebarang bentuk penjajahan. Tetamu yang hadir pada sambutan majlis hari jadinya agak kurang dan ini menjadikan Pak Itam berasa sedih dan beranggapan bahawa pengorbanannya selama ini kian dilupakan.
(iii) Klimaks
  • Pak Itam menghembuskan nafas terakhirnya di atas sejadah. Orang ramai yang hadir membaca surah Yasin untuknya.
(iv) Peleraian
  • Kehadiran seorang wanita yang sudah berumur pada hari kematiannya membawa sejambak ros merah menjadikan penduduk kampung tertanya-tanya. Hanya Tuk Mat mengerti dan berfikir dalam hatinya, hajat Pak Itam kesampaian juga.



Jadi jawapan kepada soalan Plot, Cerpen Memori Seorang Tua (Zahari Affandi)

Semua bahan ini untuk menjawab soalan Plot, Cerpen Memori Seorang Tua (Zahari Affandi), Mudah-mudahan boleh memberi manfaat kepada semua. Well, Semua ini menyiarkan soalan dan jawapan yang buat masa ini.

Anda sedang membaca artikel tentang pelajaran Plot, Cerpen Memori Seorang Tua (Zahari Affandi) Pelajaran ini dan url artikel ini permalinknya https://soalanandjawapan.blogspot.com/2017/09/plot-cerpen-memori-seorang-tua-zahari.html Semoga bahan artikel yang boleh membantu jawab soalan terpelihara rakan, baik belajar.