Apakah peranan pemimpin dan usaha untuk memajukan pembangunan negara Malaysia?

Apakah peranan pemimpin dan usaha untuk memajukan pembangunan negara Malaysia? - helo kawan soalan dan jawapan, Belajar tentang perkongsian pengajaran kali ini bertajuk Apakah peranan pemimpin dan usaha untuk memajukan pembangunan negara Malaysia? , dalam membantu untuk menjawab soalan atau membantu pembelajaran Ye, Mudah-mudahan kandungan posting soalan dan jawapan yang saya kongsi ini anda boleh faham, jika terdapat sebarang masalah Sila berasa bebas untuk komen.

Masalah pautan : Apakah peranan pemimpin dan usaha untuk memajukan pembangunan negara Malaysia?

See also


Apakah peranan pemimpin dan usaha untuk memajukan pembangunan negara Malaysia?

 Apakah peranan pemimpin dan usaha untuk memajukan pembangunan negara Malaysia?
Jawapan:
  •  Menggubal dasar dan perancangan ekonomi negara.
  • Membekal 2 keperluan asas bagi agensi-agensi kerajaan iaitu perjawatan dan peruntukan kewangan.
  • Memberi perkhidmatan-perkhidmatan tertentu yang diperlukan oleh agensi-agensi mengurus.
  • Membentuk dasar dan perancangan mengenai 2 keperluan asas dan perkhidmatan-perkhidmatan lain yang diberikan kepada agensi-agensi mengurus.
  • Mempastikan supaya 2 keperluan asas, dasar dan perancangan yang ada digunakan atau dilaksanakan dengan sebaik-baiknya oleh agensi-agensi mengurus.
Antara langkah-langkah yang boleh diambil oleh Malaysia dalam usaha untuk memajukan ekonomi negara ialah dengan menguasai pelbagai kemahiran. Selain itu, masyarakat juga sepatutnya melengkapkan diri dengan ilmu pengetahuan supaya lebih mahir dalam melakukan sesuatu perkara. Seterusnya, pihak berkuasa bertanggungjawab menjaga keamanan negara dan mengekalkan kedaulatan negara.

Rakyat mestilah bersatu padu untuk mengukuhkan perpaduan kaum. Rakyat juga perlu bersikap kreatif dan inovatif untuk menghasilkan produktif yang cemerlang. Kerajaan perlu menggalakkan pelaburan asing di negara kita untuk menambahkan bilangan tenaga mahir yang terdiri dari rakyat Malaysia. Penduduk Malaysia harus mengurangkan kerenah biokrasi kerana hal ini akan mencemarkan nama baik negara. Dengan ini kerajaan dapat meluaskan pasaran ke peringkat antarabangsa dari segi eksport dan import.

Di samping itu, melakukan penyelidikan dan pembangunan juga boleh diambil dalam usaha menjadikan negara hub halal. Justeru kerajaan dapat memperatkan hubungan diplomatik antara negara-negara yang maju seperti Korea, Jepun dan Britain. Kerajaan juga perlulah menambah institusi pengajian tinggi untuk melahirkan generasi yang cemerlang, gemilang dan terbilang. Dengan adanya generasi seperti ini, dapat meningkatkan kecekapan pentadbiran kerajaan Malaysia.



Jadi jawapan kepada soalan Apakah peranan pemimpin dan usaha untuk memajukan pembangunan negara Malaysia?

Semua bahan ini untuk menjawab soalan Apakah peranan pemimpin dan usaha untuk memajukan pembangunan negara Malaysia? , Mudah-mudahan boleh memberi manfaat kepada semua. Well, Semua ini menyiarkan soalan dan jawapan yang buat masa ini.

Anda sedang membaca artikel tentang pelajaran Apakah peranan pemimpin dan usaha untuk memajukan pembangunan negara Malaysia? Pelajaran ini dan url artikel ini permalinknya https://soalanandjawapan.blogspot.com/2016/06/apakah-peranan-pemimpin-dan-usaha-untuk.html Semoga bahan artikel yang boleh membantu jawab soalan terpelihara rakan, baik belajar.