LESTARI BUKIT MENGHIJAU (Plot)

LESTARI BUKIT MENGHIJAU (Plot) - helo kawan soalan dan jawapan, Belajar tentang perkongsian pengajaran kali ini bertajuk LESTARI BUKIT MENGHIJAU (Plot), dalam membantu untuk menjawab soalan atau membantu pembelajaran Ye, Mudah-mudahan kandungan posting soalan dan jawapan yang saya kongsi ini anda boleh faham, jika terdapat sebarang masalah Sila berasa bebas untuk komen.

Masalah pautan : LESTARI BUKIT MENGHIJAU (Plot)

See also


LESTARI BUKIT MENGHIJAU (Plot)

LESTARI BUKIT MENGHIJAU (Plot, Teknik Plot)

Plot

Novel ini dibina mengikut kronologi dari awal hingga akhir.

Permulaan
Dimulakan dengan kehadiran Pak Tua di Kampung Alor Rambai telah menimbulkan pelbagai prasangka penduduk kampung terhadapnya. Keputusan Pak Tua membeli bukit seluas empat hektar (bukit bintangor) menyebabkan penduduk kampung menganggapnya sebagai tidak waras. Zahiran cuba mendekati Pak Tua yang tinggal di kaki Bukit Bintangor.

Perkembangan
Cikgu Idham mencetuskan idea untuk mengadakan projek sekolah lestari dan berhasrat menyertai pertandingan Sekolah Lestari Anugerah Alam Sekitar anjuran Jabatan Alam Sekitar dan Kementerian Pelajaran.  Zahiran dan rakan-rakannya ditugaskan menangkap burung dan ikan, serta mencari pelbagai jenis pokok bunga.   Secara tidak langsung, hal ini membolehkan Zahiran dan rakan-rakannya mengenali Pak Tua dengan lebih dekat. Mereka mendapati Pak Tua bukanlah seperti yang dianggap oleh orang kampung.

Puncak
Hamzah telah diserang penyakit demam kuning yang boleh membawa maut.  Penyakit demam kuning berpunca daripada gigitan nyamuk  aedes aegypti.  Pak Tua menyarankan Hamzah dibawa ke hospital untuk mendapatkan rawatan.  Rentetan daripada peristiwa itu, gotong-royong membersihkan kawasan rumah Hamzah dan sekitar  kampung dijalankan.

Peleraian
Pak Tua berhasrat untuk membantu Pak Hamid yang menderita penyakit untut akibat gigitan nyamuk culex SP.   Pak Tua mencadangkan penubuhan Tabung Pak Hamid untuk tujuan rawatan.  Manakala, Zahiran berjaya mencungkil latar belakang kehidupan Pak Tua. Sebelum meninggal dunia, Pak Tua telah mewakafkan tanahnya di Bukit Bintangor untuk tujuan pendidikan dan penyelidikan.



Jadi jawapan kepada soalan LESTARI BUKIT MENGHIJAU (Plot)

Semua bahan ini untuk menjawab soalan LESTARI BUKIT MENGHIJAU (Plot), Mudah-mudahan boleh memberi manfaat kepada semua. Well, Semua ini menyiarkan soalan dan jawapan yang buat masa ini.

Anda sedang membaca artikel tentang pelajaran LESTARI BUKIT MENGHIJAU (Plot) Pelajaran ini dan url artikel ini permalinknya https://soalanandjawapan.blogspot.com/2016/10/lestari-bukit-menghijau-plot.html Semoga bahan artikel yang boleh membantu jawab soalan terpelihara rakan, baik belajar.