LESTARI BUKIT MENGHIJAU (Tema, Persoalan)

LESTARI BUKIT MENGHIJAU (Tema, Persoalan) - helo kawan soalan dan jawapan, Belajar tentang perkongsian pengajaran kali ini bertajuk LESTARI BUKIT MENGHIJAU (Tema, Persoalan), dalam membantu untuk menjawab soalan atau membantu pembelajaran Ye, Mudah-mudahan kandungan posting soalan dan jawapan yang saya kongsi ini anda boleh faham, jika terdapat sebarang masalah Sila berasa bebas untuk komen.

Masalah pautan : LESTARI BUKIT MENGHIJAU (Tema, Persoalan)

See also


LESTARI BUKIT MENGHIJAU (Tema, Persoalan)

LESTARI BUKIT MENGHIJAU (Tema, Persoalan)

(Syed Mahadzir)

Tema

Kepentingan menjaga alam sekitar.  Pak Tua sangat mencintai alam sekitar sehingga dia sanggup membeli bukit yang dipenuhi hutan belantara.  Dia melarang sesiapa sahaja yang cuba menebang pokok.  Dia juga menangis apabila pokok bintangor kesayangannya terbakar.

Persoalan

1. Persoalan cinta akan alam sekitar. 
Pak Tua amat mencintai alam sekitar hingga sanggup membeli sebuah bukit seluas empat hektar  yang dipenuhi belantara.  Kawasan bukit ini ditanami dengan pokok bintangor.

2. Persoalan menjaga kebersihan kawasan persekitaran.
Penduduk Kampung Alor Rambai telah membersihkan kawasan rumah Pak Hamid dan kawasan kampung demi mengelakkan penyakit-penyakit bawaan nyamuk.

3. Persoalan peranan pelajar menjayakan sesuatu projek sekolah. 
Zahiran dan rakan-rakannya berusaha mencari burung dan ikan untuk menjayakan projek sekolah lestari.

4. Persoalan mempercayai kepercayaan karut. 
Pak Hamid mempercayai  khidmat dukun Lebai Deraman yang mengubati anaknya, Hamzah.  Hamzah dikatakan demam biasa akibat ditegur hantu tanah.

5.   Persoalan para saintis membuat kajian menghasilkan perubatan moden. 
Pak  Tua dan rakan-rakannya berjaya menghasilkan penawar HIV daripada ekstrak pokok bintangor spesies calophyllum lanigerum.

6.   Persoalan sumber alam yang boleh memberikan manfaat kepada manusia.
 Sumber alam seperti pokok bunga cempaka putih boleh mengubati bisul. kudis dan
 radang tengkuk; daun pokok kacang kelor berkhasiat membantu membersihkan darah,  
 mengurangkan kandungan gula dan mengawal tekanan darah di dalam badan.



Jadi jawapan kepada soalan LESTARI BUKIT MENGHIJAU (Tema, Persoalan)

Semua bahan ini untuk menjawab soalan LESTARI BUKIT MENGHIJAU (Tema, Persoalan), Mudah-mudahan boleh memberi manfaat kepada semua. Well, Semua ini menyiarkan soalan dan jawapan yang buat masa ini.

Anda sedang membaca artikel tentang pelajaran LESTARI BUKIT MENGHIJAU (Tema, Persoalan) Pelajaran ini dan url artikel ini permalinknya https://soalanandjawapan.blogspot.com/2016/10/lestari-bukit-menghijau-tema-persoalan.html Semoga bahan artikel yang boleh membantu jawab soalan terpelihara rakan, baik belajar.