Nilai dan Pengajaran Komsas Mellisa (Abdullah Hussain)

Nilai dan Pengajaran Komsas Mellisa (Abdullah Hussain) - helo kawan soalan dan jawapan, Belajar tentang perkongsian pengajaran kali ini bertajuk Nilai dan Pengajaran Komsas Mellisa (Abdullah Hussain), dalam membantu untuk menjawab soalan atau membantu pembelajaran Ye, Mudah-mudahan kandungan posting soalan dan jawapan yang saya kongsi ini anda boleh faham, jika terdapat sebarang masalah Sila berasa bebas untuk komen.

Masalah pautan : Nilai dan Pengajaran Komsas Mellisa (Abdullah Hussain)

See also


Nilai dan Pengajaran Komsas Mellisa (Abdullah Hussain)

Nota Rujukan Komsas Mellisa (Abdullah Hussain)

Nilai dan Pengajaran Komsas Mellisa (Abdullah Hussain)

Nilai

1. Nilai kasih sayang
  • Mellisa amat menyayangi Hisyam iaitu hero zaman kanak-kanaknya dan tetap terkenang akannya walaupun peristiwa yang meragut nyawa Hisyam telah lama berlalu.
2. Nilai kegigihan.
  • Mellisa amat tekun dan gigih mencari maklumat tentang peristiwa yang mencetuskan peristiwa 13 Mei 1969, dengan mengumpul bukti bukan sahaja melalui pembacaan daripada pelbagai dokumen, tetapi melalui pertemuan bersama-sama responden yang terlibat secara terus dengan peristiwa berdarah itu.
3. Nilai keberanian.
  • Hisyam amat berani melindungi Mellisa. Hisyam telah menumbuk anak orang Inggeris yang memegang tangan Mellisa.
4. Cinta akan tanah air
  • Mellisa seorang gadis yang sanggup meninggalkan keperluan diri semata-mata kecintaannya terhadap negara dengan menjadi tentera

Pengajaran

  1. Kita haruslah menyedari bahawa pertelingkahan antara kaum hanya akan menimbulkan masalah.
  2. Kita haruslah bersungguh-sungguh dalam melakukan sesuatu perkara agar pekerjaan yang kita lakukan akan membuahkan hasil yang memuaskan.
  3. Kita janganlah mudah menyimpan dendam terhadap mereka yang melakukan kesalahan terhadap kita.
  4. Kita mestilah mempunyai semangat cinta akan negara kerana dengan semangat inilah kita boleh hidup dengan aman dan sejahtera.

Latihan

  1. Mengapakah Mellisa mudah jatuh hati dengan Syahid?
  2. Jika Hisyam masih hidup, apakah impian yang mungkin akan dicapainya?
Jawapan
  1. Mellisa mudah jatuh hati kepada Syahid kerana wajah dan perwatakannya persis Hisyam yang telah meninggal dunia pada rusuhan kaum 13 Mei 1969.
  2. Jika Hisyam masih hidup, mungkin Mellisa akan menjadi isterinya dan akan mencapai cita-citanya untuk menjadi peguam atau tentera.



Jadi jawapan kepada soalan Nilai dan Pengajaran Komsas Mellisa (Abdullah Hussain)

Semua bahan ini untuk menjawab soalan Nilai dan Pengajaran Komsas Mellisa (Abdullah Hussain), Mudah-mudahan boleh memberi manfaat kepada semua. Well, Semua ini menyiarkan soalan dan jawapan yang buat masa ini.

Anda sedang membaca artikel tentang pelajaran Nilai dan Pengajaran Komsas Mellisa (Abdullah Hussain) Pelajaran ini dan url artikel ini permalinknya https://soalanandjawapan.blogspot.com/2018/04/nilai-dan-pengajaran-komsas-mellisa.html Semoga bahan artikel yang boleh membantu jawab soalan terpelihara rakan, baik belajar.