Terangkan bagaimana lisosom membantu dalam penyingkiran organel-organel yang rosak di dalam sel

Terangkan bagaimana lisosom membantu dalam penyingkiran organel-organel yang rosak di dalam sel - helo kawan soalan dan jawapan, Belajar tentang perkongsian pengajaran kali ini bertajuk Terangkan bagaimana lisosom membantu dalam penyingkiran organel-organel yang rosak di dalam sel, dalam membantu untuk menjawab soalan atau membantu pembelajaran Ye, Mudah-mudahan kandungan posting soalan dan jawapan yang saya kongsi ini anda boleh faham, jika terdapat sebarang masalah Sila berasa bebas untuk komen.

Masalah pautan : Terangkan bagaimana lisosom membantu dalam penyingkiran organel-organel yang rosak di dalam sel

See also


Terangkan bagaimana lisosom membantu dalam penyingkiran organel-organel yang rosak di dalam sel

Terangkan bagaimana lisosom membantu dalam penyingkiran organel-organel yang rosak di dalam sel


Jawapan;

selain nukleus(organel sel yang terbesar), conto-contoh organel lain termasuklah mitokondrion, kloroplas, vakuol, ribosom, lisosom dan jasad golgi.

lisosom ialah kantung bermembran yang mengandungi enzim hidrolisis.enzim ini menguraikan bahan organik yang kompleks seperti protein, lipid, polisakarida dan asid nukleik.lisosom juga menyingkirkan mitokondrion dan organel lain yang rosak supaya organel baharu dapat dihasilkan.lisosom bergabung dengan vakuol makanan untuk merembeskan enzim ke dalam vakuol bagi mencernakan kandungan dalam vakuol.hidrolisis makanan oleh enzim menghasilkan nutrien untuk kegunaan sel.lisosom juga mencernakan bakteria dengan menguraikan dinding sel bakteria.



Jadi jawapan kepada soalan Terangkan bagaimana lisosom membantu dalam penyingkiran organel-organel yang rosak di dalam sel

Semua bahan ini untuk menjawab soalan Terangkan bagaimana lisosom membantu dalam penyingkiran organel-organel yang rosak di dalam sel, Mudah-mudahan boleh memberi manfaat kepada semua. Well, Semua ini menyiarkan soalan dan jawapan yang buat masa ini.

Anda sedang membaca artikel tentang pelajaran Terangkan bagaimana lisosom membantu dalam penyingkiran organel-organel yang rosak di dalam sel Pelajaran ini dan url artikel ini permalinknya https://soalanandjawapan.blogspot.com/2016/07/terangkan-bagaimana-lisosom-membantu.html Semoga bahan artikel yang boleh membantu jawab soalan terpelihara rakan, baik belajar.