Apakah maksud 'tapak ramsar'?

Apakah maksud 'tapak ramsar'? - helo kawan soalan dan jawapan, Belajar tentang perkongsian pengajaran kali ini bertajuk Apakah maksud 'tapak ramsar'? , dalam membantu untuk menjawab soalan atau membantu pembelajaran Ye, Mudah-mudahan kandungan posting soalan dan jawapan yang saya kongsi ini anda boleh faham, jika terdapat sebarang masalah Sila berasa bebas untuk komen.

Masalah pautan : Apakah maksud 'tapak ramsar'?

See also


Apakah maksud 'tapak ramsar'?

Apakah maksud 'tapak ramsar'?
Jawapan:
Tanah lembap mempunyai kepelbagaian biologi yang tinggi dan berperanan penting dalam memberikan perkhidmatan ekosistem seperti sumber makanan, bekalan air, perlindungan daripada ribut, pengawal banjir, pengawal hakisan, penuras air dan penstabil cuaca tempatan. Tanah lembap juga membekalkan faedah-faedah ekonomi yang amat besar seperti perikanan, pertanian, penghasilan kayu balak, sumber tenaga, sumber hidupan liar, pengangkutan, rekreasi serta peluang-peluang pelancongan.

Salah satu ekosistem tanah lembap ialah ekosistem hutan bakau. Hutan paya bakau mempunyai keunikan pelbagai spesies flora dan fauna di samping membekalkan sumber makanan sama ada kepada hidupan laut, burung dan manusia.

Hutan paya bakau menjadi popular selepas serangan ombak tsunami pada Disember 2004. Ini kerana hutan paya bakau dianggap cara terbaik, berfungsi sebagai penahan ombak apabila mampu menyerap tenaga yang dihasilkan daripada hempasan gelombang besar itu. Hutan payau bakau lazimnya wujud di kawasan berlumpur dan air masin iaitu sempadan antara laut dan daratan. Ia dapat hidup subur di kawasan tropika dan subtropika.

Apa yang menarik, hutan itu adalah satu ekosistem yang sangat unik terutamanya jika dilihat pada flora dan fauna serta kepentingannya kepada kehidupan manusia setiap hari. Ianya juga merupakan kawasan yang sesuai bagi pembiakan dan pembesaran hidupan laut seperti ikan, ketam dan udang. Selain itu, pokok bakau adalah pokok yang unik di mana, ia mempunyai akar yang panjang dipanggil prop roots, yang terletak di bawah dasar air dapat membantu kestabilan pokok tersebut seterusnya dapat mengelakkan hakisan pantai atau tebing sungai.



Jadi jawapan kepada soalan Apakah maksud 'tapak ramsar'?

Semua bahan ini untuk menjawab soalan Apakah maksud 'tapak ramsar'? , Mudah-mudahan boleh memberi manfaat kepada semua. Well, Semua ini menyiarkan soalan dan jawapan yang buat masa ini.

Anda sedang membaca artikel tentang pelajaran Apakah maksud 'tapak ramsar'? Pelajaran ini dan url artikel ini permalinknya https://soalanandjawapan.blogspot.com/2016/07/apakah-maksud-tapak-ramsar.html Semoga bahan artikel yang boleh membantu jawab soalan terpelihara rakan, baik belajar.