Huraikan faktor faktor yang membawa kepada kemunculan melaka sebagai pusat perdagangan antarabangsa

Huraikan faktor faktor yang membawa kepada kemunculan melaka sebagai pusat perdagangan antarabangsa - helo kawan soalan dan jawapan, Belajar tentang perkongsian pengajaran kali ini bertajuk Huraikan faktor faktor yang membawa kepada kemunculan melaka sebagai pusat perdagangan antarabangsa , dalam membantu untuk menjawab soalan atau membantu pembelajaran Ye, Mudah-mudahan kandungan posting soalan dan jawapan yang saya kongsi ini anda boleh faham, jika terdapat sebarang masalah Sila berasa bebas untuk komen.

Masalah pautan : Huraikan faktor faktor yang membawa kepada kemunculan melaka sebagai pusat perdagangan antarabangsa

See also


Huraikan faktor faktor yang membawa kepada kemunculan melaka sebagai pusat perdagangan antarabangsa

Huraikan faktor faktoryang membawa kepada kemunculan melaka sebagai pusat perdagangan antarabangsa
Jawapan:
Kedudukan Melaka yang strategik menyebabkan ia menjadi tumpuan perdagangan dari Asia Tenggara dan Barat. Menurut Andaya dan Andaya dalam Sejarah Malaysia, kedudukan Melaka yang strategik iaitu terletak di tengah-tengah jalan perdagangan antara China dan India. Sementara itu, pelabuhannya terlindung daripada angin, kedudukan yang dalam dan jauh daripada paya bakau.

Empayar Melaka merupakan empayar Islam. Pengislaman Parameswara telah menyebabkan ramai pedagang Islam telah memindahkan kegiatan perdagangan mereka ke Melaka dari Sumatera Utara. Pada masa itu saudagar-saudagar Islam merupakan pedagang utama di Melaka. Kedatangan mereka menjadikan Melaka sebagai pusat pedagangan yang penting di Asia Tenggara.



Jadi jawapan kepada soalan Huraikan faktor faktor yang membawa kepada kemunculan melaka sebagai pusat perdagangan antarabangsa

Semua bahan ini untuk menjawab soalan Huraikan faktor faktor yang membawa kepada kemunculan melaka sebagai pusat perdagangan antarabangsa , Mudah-mudahan boleh memberi manfaat kepada semua. Well, Semua ini menyiarkan soalan dan jawapan yang buat masa ini.

Anda sedang membaca artikel tentang pelajaran Huraikan faktor faktor yang membawa kepada kemunculan melaka sebagai pusat perdagangan antarabangsa Pelajaran ini dan url artikel ini permalinknya https://soalanandjawapan.blogspot.com/2016/06/huraikan-faktor-faktor-yang-membawa.html Semoga bahan artikel yang boleh membantu jawab soalan terpelihara rakan, baik belajar.