Latar, Cerpen Memori Seorang Tua (Zahari Affandi)

Latar, Cerpen Memori Seorang Tua (Zahari Affandi) - helo kawan soalan dan jawapan, Belajar tentang perkongsian pengajaran kali ini bertajuk Latar, Cerpen Memori Seorang Tua (Zahari Affandi), dalam membantu untuk menjawab soalan atau membantu pembelajaran Ye, Mudah-mudahan kandungan posting soalan dan jawapan yang saya kongsi ini anda boleh faham, jika terdapat sebarang masalah Sila berasa bebas untuk komen.

Masalah pautan : Latar, Cerpen Memori Seorang Tua (Zahari Affandi)

See also


Latar, Cerpen Memori Seorang Tua (Zahari Affandi)

Latar, Cerpen Memori Seorang Tua (Zahari Affandi)
  Latar Masa  
  1. Sehari sebelum hari lahir Pak Itam yang ke-85 tahun - Tuk Mat dan penduduk kampung sibuk menguruskan persiapan untuk majlis kenduri sempena hari jadi Pak Itam.
  2. Sebelum Zuhur - Pak Itam masih menanti. Dia amat kecewa. Tuk Mat menyuruhnya berehat.
  3. Selepas Zuhur - Kiah menjerit memberitahu Tuk Mat bahawa Pak Itam sakit. Pak Itam meninggal dunia dan bacaan Yasin diadakan.
  Latar Tempat  
  1. Kediaman Pak Itam dan halaman rumahnya - tempat majlis kenduri sempena hari jadi Pak Itam dan pameran diadakan .
  2. Di kaki lima rumah Pak Itam - tempat Pak Itam duduk sambil membaca akhbar dan majalah seharian di atas kerusi malas.
  3. Kampung Pak Itam di Hulu Langat - perkampungan yang nyaman tetapi mula tercemar apabila dua buah kilang dari Korea dan Jepun mula beroperasi.
  4. Penjara di Singapura - Siti Nurhidayah, isteri Pak Itam datang bersama dua orang anaknya membawa surat kadi meminta fasakh ketika Pak Itam meringkuk di situ.
  Latar Masyarakat  
1. Masyarakat pejuang yang mencintai bangsa dan negara.
  • Pak Itam sanggup keluar masuk penjara kerana menentang Inggeris demi sayang akan bangsa dan negara.
2. Masyarakat penulis dan wartawan.
  • Pak Itam mewakili golongan masyarakat yang menentang penjajah menggunakan mata pena.
3. Masyarakat kampung yang masih mengamalkan amalan gotong royong serta bekerjasama.
  • Tuk Mat dan beberapa orang pemuda kampung yang membantu Pak Itam mengadakan majlis sambutan hari jadi Pak Itam secara besar-besaran.



Jadi jawapan kepada soalan Latar, Cerpen Memori Seorang Tua (Zahari Affandi)

Semua bahan ini untuk menjawab soalan Latar, Cerpen Memori Seorang Tua (Zahari Affandi), Mudah-mudahan boleh memberi manfaat kepada semua. Well, Semua ini menyiarkan soalan dan jawapan yang buat masa ini.

Anda sedang membaca artikel tentang pelajaran Latar, Cerpen Memori Seorang Tua (Zahari Affandi) Pelajaran ini dan url artikel ini permalinknya https://soalanandjawapan.blogspot.com/2017/09/latar-cerpen-memori-seorang-tua-zahari.html Semoga bahan artikel yang boleh membantu jawab soalan terpelihara rakan, baik belajar.