Sinopsis Cerpen Ibu dan Ceper (Shahnon Ahmad)

Sinopsis Cerpen Ibu dan Ceper (Shahnon Ahmad) - helo kawan soalan dan jawapan, Belajar tentang perkongsian pengajaran kali ini bertajuk Sinopsis Cerpen Ibu dan Ceper (Shahnon Ahmad), dalam membantu untuk menjawab soalan atau membantu pembelajaran Ye, Mudah-mudahan kandungan posting soalan dan jawapan yang saya kongsi ini anda boleh faham, jika terdapat sebarang masalah Sila berasa bebas untuk komen.

Masalah pautan : Sinopsis Cerpen Ibu dan Ceper (Shahnon Ahmad)

See also


Sinopsis Cerpen Ibu dan Ceper (Shahnon Ahmad)

Sinopsis Cerpen Ibu dan Ceper (Shahnon Ahmad)
  Sinopsis  

Cerpen Ibu dan Ceper
(Shahnon Ahmad)

Kisah ibu tua yang disamakan dengan kisah sebuah sungai iaitu Sungai Ceper. Sungai Ceper ialah sungai yang jernih dan mempunyai sumber ikan dan udang, panjang dan berliku-liku, samalah seperti ibu yang sentiasa aktif melakukan aktiviti bersawah. Pada waktu malam, Sungai Ceper masih cergas tetapi ibu tidak. Pada sebelah malam, ibu berehat dan esoknya kembali cergas.

Pada suatu hari, Sungai Ceper melimpah kerana hujan turun di hulu. Airnya likat dan melimpah menyebabkan sawah padi musnah. Pada tahun itu, semua penduduk kampung makan ubi gadung kerana padi musnah. Selepas Ceper melimpahkan air, tiba pula musim kemarau. Sungai Ceper menjadi cetek, ikan mati, air sungai busuk dan sawah kering sehingga menyebabkan ibu menggunakan telaga sebagai sumber. Keadaan ini ialah keadaan 40 tahun yang lalu, iaitu semasa aku masih anak teruna dan ibu masih muda.

Kini, ibu dan ayah tiada lagi. Aku pula sudah bercucu. Sungai Ceper masih wujud tetapi sudah mula berubah sejak ibu terjatuh, lalu lumpuh kerana terpijak tunggul lama iaitu sepuluh tahun sebelum ibu meninggal. Pada masa itulah, keluarga aku menderita dan aku berkahwin dengan gadis di kampung itu. Bapa pula sudah tidak gila burung lagi sebaliknya dia hanya menjaga cucu dan menjaga ibu.

Ceper kini berbau busuk kerana menjadi tempat pembuangan sampah. Airnya mengalir lesu bersama-sama sampah sarap yang tidak sepatutnya dibuang ke dalam sungai itu. Aku dan isteri telah tua dan kini duduk di rumah menjaga cucu. Pada masa ini, Ceper telah mati dan tidak berfungsi lagi walaupun masih wujud, tidak seperti ibu yang telah tiada di dunia ini.



Jadi jawapan kepada soalan Sinopsis Cerpen Ibu dan Ceper (Shahnon Ahmad)

Semua bahan ini untuk menjawab soalan Sinopsis Cerpen Ibu dan Ceper (Shahnon Ahmad), Mudah-mudahan boleh memberi manfaat kepada semua. Well, Semua ini menyiarkan soalan dan jawapan yang buat masa ini.

Anda sedang membaca artikel tentang pelajaran Sinopsis Cerpen Ibu dan Ceper (Shahnon Ahmad) Pelajaran ini dan url artikel ini permalinknya https://soalanandjawapan.blogspot.com/2017/08/sinopsis-cerpen-ibu-dan-ceper-shahnon.html Semoga bahan artikel yang boleh membantu jawab soalan terpelihara rakan, baik belajar.