Plot, Cerpen Ibu dan Ceper (Shahnon Ahmad)

Plot, Cerpen Ibu dan Ceper (Shahnon Ahmad) - helo kawan soalan dan jawapan, Belajar tentang perkongsian pengajaran kali ini bertajuk Plot, Cerpen Ibu dan Ceper (Shahnon Ahmad), dalam membantu untuk menjawab soalan atau membantu pembelajaran Ye, Mudah-mudahan kandungan posting soalan dan jawapan yang saya kongsi ini anda boleh faham, jika terdapat sebarang masalah Sila berasa bebas untuk komen.

Masalah pautan : Plot, Cerpen Ibu dan Ceper (Shahnon Ahmad)

See also


Plot, Cerpen Ibu dan Ceper (Shahnon Ahmad)

Plot, Cerpen Ibu dan Ceper (Shahnon Ahmad)
  Plot  

Binaan Plot

(i) Permulaan
Aku menerangkan perasaan sayang dan cinta akan Sungai Ceper dan ibu yang banyak berjasa kepadanya.Aku terkenang akan sungai ini yang jernih ,tenteram, deras dan menjadi lubuk ikan. Ibu juga seperti Ceper yang aktif bersawah dan bekerja. Namun, ibu berehat pada waktu malam manakala Ceper sama sahaja pada siang atau malam.

(ii) Perkembangan
Kemarahan ibu kepada Sungai Ceper yang melimpah akibat hujan lebat sehingga memusnahkan tanaman . Ibu juga memarahi sikap suaminya yang sambalewa terhadap tanggungjawab keluarga dan asyik dengan ketitir. Kemarahan ibu semakin memuncak apabila Sungai Ceper semakin cetek akibat kemarau. Hal ini menyebabkan sawah-sawahnya kering , sumber makanan dan minuman terjejas sehingga memaksa ibu menggunakan telaga sebagai sumber air. Setelah 40 tahun berlalu,Sungai Ceper semakin tercemar akibat pengabaian masyarakat. Ibu dan ayah sudah meninggal dunia dan aku telah pun berkeluarga dan mempunyai cucu.

(iii) Klimaks
Ibu meninggal dunia dan Sungai Ceper semakin sakit. Sungai ini semakin cetek, alirannya lambat dan banyak sampah daripada pelbagai bahan buangan berada di perutnya. Airnya busuk kerana bangkai binatang , kain-kain buru , plastik, dan sisa-sisa makanan dibuang ke dalamnya. Bapa juga telah meninggal dunia.

(iv) Peleraian
Sungai Ceper masih mengalir tetapi amat lambat. Keadaannya semakin parah. Aku dan isteri telah tua dan anak-anak pula menggantikan kami. Ceper dikatakan sudah mati kerana airnya sudah tidak bergerak dan timbunan sampah tindih-menindih. Ibu benar-benar telah mati tetapi Ceper walaupun masih wujud tetapi sudah tidak berfungsi lagi.



Jadi jawapan kepada soalan Plot, Cerpen Ibu dan Ceper (Shahnon Ahmad)

Semua bahan ini untuk menjawab soalan Plot, Cerpen Ibu dan Ceper (Shahnon Ahmad), Mudah-mudahan boleh memberi manfaat kepada semua. Well, Semua ini menyiarkan soalan dan jawapan yang buat masa ini.

Anda sedang membaca artikel tentang pelajaran Plot, Cerpen Ibu dan Ceper (Shahnon Ahmad) Pelajaran ini dan url artikel ini permalinknya https://soalanandjawapan.blogspot.com/2017/08/plot-cerpen-ibu-dan-ceper-shahnon-ahmad.html Semoga bahan artikel yang boleh membantu jawab soalan terpelihara rakan, baik belajar.