Faktor yang boleh mendorong kepada perpecahan dalam kalangan umat islam

Faktor yang boleh mendorong kepada perpecahan dalam kalangan umat islam - helo kawan soalan dan jawapan, Belajar tentang perkongsian pengajaran kali ini bertajuk Faktor yang boleh mendorong kepada perpecahan dalam kalangan umat islam, dalam membantu untuk menjawab soalan atau membantu pembelajaran Ye, Mudah-mudahan kandungan posting soalan dan jawapan yang saya kongsi ini anda boleh faham, jika terdapat sebarang masalah Sila berasa bebas untuk komen.

Masalah pautan : Faktor yang boleh mendorong kepada perpecahan dalam kalangan umat islam

See also


Faktor yang boleh mendorong kepada perpecahan dalam kalangan umat islam

Faktor yang boleh mendorong kepada perpecahan dalam kalangan umat islam
Jawapan:

Antara faktor yang mendorong kepada perpecahan dalam kalangan umat islam;

1) mengubah suai ajaran agama (bid'ah)

dari anas (r.a.) berkata, rasulullah (s.a.w.) pernah bersabda: barangsiap yang memporak perandakan umatku, maka Allah akan murka kepadanya dan murkalah malaikat dan murkalah segenap manusia. baginda ditanya (oleh para sahabat): wahai rasulullah, apakah yang dinamakan dengan memporak perandakan itu? baginda menjawab: bahawa ia berbuat bid'ah kepada mereka suatu bid'ah lalu dikerjakan.
(hadis riwayat al-Daruquthni bersumberkan daripada anas bin malik r.a.)

2) keengganan pihak yang berselisih untuk kembali kepada petunjuk al-Quran dan al-Sunnah yang sahih

Allah berfirman dalam surah al-nisa, ayat 61



Jadi jawapan kepada soalan Faktor yang boleh mendorong kepada perpecahan dalam kalangan umat islam

Semua bahan ini untuk menjawab soalan Faktor yang boleh mendorong kepada perpecahan dalam kalangan umat islam, Mudah-mudahan boleh memberi manfaat kepada semua. Well, Semua ini menyiarkan soalan dan jawapan yang buat masa ini.

Anda sedang membaca artikel tentang pelajaran Faktor yang boleh mendorong kepada perpecahan dalam kalangan umat islam Pelajaran ini dan url artikel ini permalinknya https://soalanandjawapan.blogspot.com/2016/08/faktor-yang-boleh-mendorong-kepada.html Semoga bahan artikel yang boleh membantu jawab soalan terpelihara rakan, baik belajar.