Contoh karangan dialog usaha tangga kejayaan

Contoh karangan dialog usaha tangga kejayaan - helo kawan soalan dan jawapan, Belajar tentang perkongsian pengajaran kali ini bertajuk Contoh karangan dialog usaha tangga kejayaan , dalam membantu untuk menjawab soalan atau membantu pembelajaran Ye, Mudah-mudahan kandungan posting soalan dan jawapan yang saya kongsi ini anda boleh faham, jika terdapat sebarang masalah Sila berasa bebas untuk komen.

Masalah pautan : Contoh karangan dialog usaha tangga kejayaan

See also


Contoh karangan dialog usaha tangga kejayaan

Contoh karangan dialog usaha tangga kejayaan
Jawapan:

Tanggal 31 Ogos, setiap tahun Malaysia meraikan kemerdekaan daripada penjajahan British. Dalam tempo tersebut, pelbagai kemajuan dan pembangunan yang membanggakan mampu dicapai oleh negara kita. Pascamerdeka, Malaysia berhadapan dengan cabaran baru untuk membina identiti bahasa Melayu agar setaraf dengan kedudukannya sebagai bahasa resmi negara. Pelbagai langkah perlu dilaksanakan untuk merealisasikan matlamat tersebut.

Antara langkah utama yang perlu dilakukan oleh rakyat Malaysia adalah dengan memperkasakan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu. Walaupun agenda ini sudah lama diperjuangkan, matlamat tersebut masih belum tercapai. Namun usaha memantapkan penggunaan bahasa Melayu dengan bersungguh-sungguh dapat meningkatkan jati diri rakyat. Hal ini perlu diberikan perhatian yang serius kerana kesan penjajahan Ingeris dan arus globalisasi yang melanda telah meminggirkan kedaulatan bahasa ibunda masing-masing. Maka, kita sebagai rakyat yang cinta akan bahasanya perlulah coba mewujudkan peraturan agar bahasa asing tidak mengatasi kedudukan dan kepentingan bahasa kebangsaan.

Pihak yang bertanggung jawab pula sepatutnya mempamerkan bahasa kebangsaan pada papan tanda tanpa mencampuradukannya dengan penggunaan bahasa asing khususnya bahasa Ingeris. Jika berkunjung ke luar negara, sedikit banyak pengunjung perlu memahami bahasa kebangsaan mereka untuk memudahkan komunikasi. Rakyat negara tersebut berasa bangga menggunakan bahasa kebangsaan walaupun kemahiran menguasai bahasa kedua dianggap penting dan digalakkan untuk memudahkan mereka berinteraksi dengan orang asing. Dalam hal ini, sekolah memainkan peranan utama dalam memastikan penggunaan bahasa yang tepat dan betul dalam kalangan pelajar dan guru-guru.

Rakyat negara ini tidak mencapai kemajuan sebenar sebagai bangsa merdeka sekiranya bahasa ibunda tidak diletakkan di tempat yang sewajarnya. Matlamat ini tidak mampu dicapai dengan segera kerana memerlukan kesadaran dan pendidikan dalam tempoh yang panjang. Bagi mencapai matlamat itu, kerajaan wajar mengadakan kempen yang berkesan.

Bahasa merupakan identiti sesebuah negara. Satu cara untuk menyamatarafkan bahasa Melayu agar setanding dengan bahasa di negara maju adalah dengan mengukuhkan dan menggalakkan penggunaan bahasa Melayu baku dalam kalangan semua kaum yang mampu memberikan imej yang positif kepada Malaysia. Selain memperkasakan bahasa, peningkatan kualiti wacana nasional perlu dilestarikan. Pakar-pakar bahasa dan pihak media pula perlu mengambil tanggungjawab masing-masing untuk membantu rakyat menguasai bahasa Melayu dengan sebaik-baik mungkin. Ahli akademik disarankan agar tidak terlalu leka di menara gading sahaja sehingga buah fikiran mereka tidak sampai kepada rakyat. Mereka digalakkan supaya lebih banyak menulis dan diberi ruang untuk memberikan pendapat di media.

Pengukuhan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu dan penyebaran luas idea yang kritis dan progresif mampu menyumbang kepada pembinaan negara. Kemajuan intelektual perlu seiring dengan kemajuan fizikal agar pembangunan negara ini berjalan lancar.



Jadi jawapan kepada soalan Contoh karangan dialog usaha tangga kejayaan

Semua bahan ini untuk menjawab soalan Contoh karangan dialog usaha tangga kejayaan , Mudah-mudahan boleh memberi manfaat kepada semua. Well, Semua ini menyiarkan soalan dan jawapan yang buat masa ini.

Anda sedang membaca artikel tentang pelajaran Contoh karangan dialog usaha tangga kejayaan Pelajaran ini dan url artikel ini permalinknya https://soalanandjawapan.blogspot.com/2016/08/contoh-karangan-dialog-usaha-tangga.html Semoga bahan artikel yang boleh membantu jawab soalan terpelihara rakan, baik belajar.