Pembentukan sumber fosil semula jadi

Pembentukan sumber fosil semula jadi - helo kawan soalan dan jawapan, Belajar tentang perkongsian pengajaran kali ini bertajuk Pembentukan sumber fosil semula jadi, dalam membantu untuk menjawab soalan atau membantu pembelajaran Ye, Mudah-mudahan kandungan posting soalan dan jawapan yang saya kongsi ini anda boleh faham, jika terdapat sebarang masalah Sila berasa bebas untuk komen.

Masalah pautan : Pembentukan sumber fosil semula jadi

See also


Pembentukan sumber fosil semula jadi

Pembentukan sumber fosil semula jadi
Jawapan:
1) Pembentukan petroleum dan gas asli:
Sisa hidupan laut yang mati terbenam di dasar laut. Selepas bertahun-tahun sisa itu tertanam semakin jauh ke dalam Bumi di bawah lapisan tebal batu dan lumpur. Penggabungan kesan tekanan oleh lapisan pasir dan lumpur, haba yang diserap daripada persekitaran dan pereputan disebabkan oleh bakteria, mengubah fosil haiwan dan tumbuhan itu menjadi petroleum dan gas asli.

2) Pembentukan arang batu:
Berjuta-juta tahun dahulu, sisa tumbuhan mati tertanam secara semula jadi dalam tanah. Selepas bertahun-tahun, sisa itu tertanam semakin jauh ke dalam Bumi di bawah lapisan batu yang tebal. Penggabungan kesan tekanan oleh lapisan batu, haba yang diserap daripada persekitaran dan pereputan disebabkan oleh bakteria mengubah fosil tumbuhan menjadi arang batu. 



Jadi jawapan kepada soalan Pembentukan sumber fosil semula jadi

Semua bahan ini untuk menjawab soalan Pembentukan sumber fosil semula jadi, Mudah-mudahan boleh memberi manfaat kepada semua. Well, Semua ini menyiarkan soalan dan jawapan yang buat masa ini.

Anda sedang membaca artikel tentang pelajaran Pembentukan sumber fosil semula jadi Pelajaran ini dan url artikel ini permalinknya https://soalanandjawapan.blogspot.com/2016/07/pembentukan-sumber-fosil-semula-jadi.html Semoga bahan artikel yang boleh membantu jawab soalan terpelihara rakan, baik belajar.