Contoh empat pola ayat inti

Contoh empat pola ayat inti - helo kawan soalan dan jawapan, Belajar tentang perkongsian pengajaran kali ini bertajuk Contoh empat pola ayat inti, dalam membantu untuk menjawab soalan atau membantu pembelajaran Ye, Mudah-mudahan kandungan posting soalan dan jawapan yang saya kongsi ini anda boleh faham, jika terdapat sebarang masalah Sila berasa bebas untuk komen.

Masalah pautan : Contoh empat pola ayat inti

See also


Contoh empat pola ayat inti

Contoh empat pola ayat inti
Jawapan:


Ayat Inti ialah ayat yang paling ringkas, iaitu terdiri daripada satu subjek and satu predikat sahaja. Dalam bahasa Melayu, terdapat empat pola ayat inti.

Pola 1: Frasa Nama - Frasa Nama
Contoh: a) Saya pelajar.
b) Orang itu pegawai polis.
Penerangan: Kata Ganti Nama Diri 'Saya' ialah Frasa Nama kerana dapat bertindak sebagai Subjek dalam ayat. Begitu juga halnya dengan 'pelajar'. Dalam ayat b, 'Orang itu' dan 'pegawai polis' merupakan frasa nama juga.

Pola 2: Frasa Nama - Frasa Sendi Nama
Contoh: a) Kami dari Ipoh.
b) Surat ini daripada sahabat penaku.
Penerangan: Dalam ayat a, 'dari Ipoh' ialah frasa sendi nama kerana 'dari' ialah kata sendi nama. 'daripada sahabat penaku' juga merupakan frasa sendi nama kerana dimulai kata sendi nama 'daripada'.

Pola 3: Frasa Nama - Frasa Adjektif
Contoh: a) Mereka gemuk.
b) Baju ini terlalu mahal.
Penerangan: Kata adjektif 'gemuk' ialah frasa adjektif kerana dapat bertindak sebagai predikat. Dalam ayat b, 'terlalu mahal' ialah frasa adjektif kerana mengandungi kata adjektif 'mahal'.

Pola 4: Frasa Nama - Frasa Kerja
Contoh: a) Adikku menangis.
b) Buruh itu sedang membaiki jalan.
Penerangan: Dalam ayat a, walaupun kata kerja 'menangis' ialah satu perkataan sahaja tetapi merupakan frasa kerja kerana dapat berfungsi sebagai predikat. Dalam ayat b, 'sedang membaiki jalan' ialah frasa kerja kerana mengandungi kata kerja 'membaiki'.



Jadi jawapan kepada soalan Contoh empat pola ayat inti

Semua bahan ini untuk menjawab soalan Contoh empat pola ayat inti, Mudah-mudahan boleh memberi manfaat kepada semua. Well, Semua ini menyiarkan soalan dan jawapan yang buat masa ini.

Anda sedang membaca artikel tentang pelajaran Contoh empat pola ayat inti Pelajaran ini dan url artikel ini permalinknya https://soalanandjawapan.blogspot.com/2016/07/contoh-empat-pola-ayat-inti.html Semoga bahan artikel yang boleh membantu jawab soalan terpelihara rakan, baik belajar.