Hubungkait Gerakan penentangan dengan gerakan nasionalisme

Hubungkait Gerakan penentangan dengan gerakan nasionalisme - helo kawan soalan dan jawapan, Belajar tentang perkongsian pengajaran kali ini bertajuk Hubungkait Gerakan penentangan dengan gerakan nasionalisme, dalam membantu untuk menjawab soalan atau membantu pembelajaran Ye, Mudah-mudahan kandungan posting soalan dan jawapan yang saya kongsi ini anda boleh faham, jika terdapat sebarang masalah Sila berasa bebas untuk komen.

Masalah pautan : Hubungkait Gerakan penentangan dengan gerakan nasionalisme

See also


Hubungkait Gerakan penentangan dengan gerakan nasionalisme

Hubungkait Gerakan penentangan dengan gerakan nasionalisme
Jawapan:
Hubungkait antara gerakan penentangan dan gerakan nasionalisme
  • Gerakan penentangan adalah melibatkan pemimpin dan rakyat tempatan secara setempat
  • Gerakan nasionalisme adalah berlaku secara menyeluruh di kalangan masyarakat di tanah melayu
  • Gerakan penentangan bertujuan menjaga kepentingan pemimpin tempatan dari dicerobohi oleh pihak british
  • Gerakan nasionalisme bertujuan menentang apa sahaja bentuk penjajahan oleh kuasa luar, seperti british, jepun, parti komunis, dan lain-lain
  • Gerakan penentangan timbul disebabkan oleh dasar penaklukan british, eksploitasi ekonomi tempatan, campur tangan dalam adat resam, pembesar kehilangan kuasa dan pengaruh, kesulitan penduduk tempatan.
  • Gerakan nasionalisme timbul hasil daripada pengenalan sisitem politik barat, sistem pendidikan, pendudukan jepun, dasar barat dalam pentadbiran ekonomi, kemunculan mesin cetak, gerakan pan islamisme dan kesedaran politik serantau.
  • Gerakan penentangan menggunakan strategi pertumpahan darah, bantuan ketenteraan dari negara jiran, menyerang bangunan kerajaan, menyerang kapal pihak british; ini kerana strategi perbincangan dan bantahan terbuka tidak dilayan oleh pihak british
  • Gerakan nasionalisme menggunakan strategi penubuhan persatuan, menggalakkan perpaduan, meningkatkan tahap pendidikan dan ekonomi, mewujudkan kongres, menegakkan ajaran Islam, menjada budaya dan maruah bangsa; ini seterusnya dapat mengatasi perasaan kenegerian yang telah memisahkan penduduk tanah melayu selama ini
-Dari segi keberanian dan sikap tidak mudah berputus asa, tokoh gerakan penentangan berani mempertahankan tanah air sehingga mengorbankan diri mereka, dan mereka tidak berputus asa dalam perjuangan mereka, seperti tok janggut, mat salleh, sehingga pihak british gerun akan mereka.

-Demikian juga tokoh gerakan nasionalisme, mereka berani memperjuangkan hak penduduk melayu, misalnya pemimpin Kesatuan Melayu Singapura, Mohammad Eunos Abdullah berani dan berjaya mendesak pihak british sehingga beliau memperoleh penempatan khas bagi orang melayu di singapura. di samping itu, mereka juga tidak putus asa dalam berusaha memajukan orang melayu, misalnya kongres melayu 1939 dan 1940, seterusnya resolusi kongres, sehingga mereka dapat memecahkan sikap kenegerian mereka. selepas beberapa siri pertemuan dan rundingan dengan british, akhirnya british mengalah dan memberi kemerdekaan kepada tanah melayu pada 31 ogos 1957.



Jadi jawapan kepada soalan Hubungkait Gerakan penentangan dengan gerakan nasionalisme

Semua bahan ini untuk menjawab soalan Hubungkait Gerakan penentangan dengan gerakan nasionalisme, Mudah-mudahan boleh memberi manfaat kepada semua. Well, Semua ini menyiarkan soalan dan jawapan yang buat masa ini.

Anda sedang membaca artikel tentang pelajaran Hubungkait Gerakan penentangan dengan gerakan nasionalisme Pelajaran ini dan url artikel ini permalinknya https://soalanandjawapan.blogspot.com/2016/06/hubungkait-gerakan-penentangan-dengan.html Semoga bahan artikel yang boleh membantu jawab soalan terpelihara rakan, baik belajar.