Sejarah Pembinaan Kota Cornwallis

Sejarah Pembinaan Kota Cornwallis - helo kawan soalan dan jawapan, Belajar tentang perkongsian pengajaran kali ini bertajuk Sejarah Pembinaan Kota Cornwallis, dalam membantu untuk menjawab soalan atau membantu pembelajaran Ye, Mudah-mudahan kandungan posting soalan dan jawapan yang saya kongsi ini anda boleh faham, jika terdapat sebarang masalah Sila berasa bebas untuk komen.

Masalah pautan : Sejarah Pembinaan Kota Cornwallis

See also


Sejarah Pembinaan Kota Cornwallis

Sejarah Pembinaan Kota Cornwallis
Jawapan:


Sejarah Pembinaan Kota Cornwallis
Pada tahun 1786, Kota Cornwallis ini telah dibina oleh Francis Light. Kota ini telah dibina selepas empat hari Francis Light mendarat di Tanah Melayu dan orang-orang buangan dari India telah digunakan untuk pembinaan kota tersebut.

Struktur / Senibina Bangunan
Kota dan bangunan bersejarah Pulau Pinang ini hanya berasaskan daripada kayu dan batang-batang nibung pada awal pembinaan kota ini. Keluasan kota ini berukuran 46.4 meter persegi.

Nama Charles Earl Cornwallis II, seorang Gabenor Jeneral Inggeris pada ketika itu telah diambil untuk menamakan kota ini sebagai Kota Cornwallis. Kota dan bangunan bersejarah Penang ini dilengkapi dengan senjata-senjata yang digunakan pada zaman dahulu  seperti contohnya meriam.
Tujuan dan Sejarah Binaan

a)Benteng Pertahanan
Disebabkan kedudukan Pulau Pinang dan Kota Cornwallis yang berhampiran dengan laut, bangunan bersejarah Pulau Pinang ini terdedah kepada serangan musuh dan ancaman dari kuasa-kuasa lain.

Tambahan, penduduk Pulau Pinang sendiri telah mengecam dan memberi ancaman terhadap tindakan pihak Inggeris mendirikan kota ini. Penduduk negeri ini sendiri mengecam sejak dari penubuhan awal kota ini didirikan kerana khuatir mereka akan turut terlibat dan diheret sama dalam kancah peperangan.

Tambahan pula, janji yang telah ditaburkan oleh Inggeris untuk membantu Kedah menentang Siam telah diabaikan. Sedangkan Pulau Pinang telah diserahkan oleh Sultan kepada pihak Inggeris iaitu seperti yang sudah termaktub di dalam persetujuan dan perjanjian Inggeris bahawa Kedah akan dibantu bagi menentang ancaman Siam.

Fungsi / Pemulihan Kota Conrwallis
Di bawah Akta Benda Purba, Kota Conrnwallis kota peninggalan Inggeris ini telah diwartakan sebagai bahan sejarah oleh pihak Muzium Negara.

Bangunan bersejarah Pulau Pinang Penang ini sangat dipelihara dan dipulihara dengan baik sekali sebagai satu kesan sejarah dan warisan budaya yang penting memandangkan di dalamnya terdapat beberapa pucuk meriam lama yang kedudukannya dihalakan ke arah laut.

Pihak Belanda telah menghadiahkan meriam-meriam ini kepada negeri Johor kerana telah menolongnya dalam menentang Portugis.

Tetapi, meriam-meriam ini dibawa ke Acheh apabila Acheh berjaya menawan Johor pada tahun 1613. Dan kemudiannya, meriam-meriam ini telah dihadiahkan oleh Sultan Acheh kepada Selangor dan ditempatkan di Kota Kuala Selangor.

Pada tahun 1871, meriam-meriam ini telah dibawa pulang ke Penang dan diletakkan di Kota Kuala Selangor berjaya ditawan Inggeris.

Kini dengan usaha pemeliharaan, pemuliharaan dan penjagaan rapi Kota Cornwallis bukan sahaja popular sebagai kota bersejarah malah dapat menarik minat para pelancong untuk berkunjung tidak kira luar dan dalam negara yang melawat Pulau Pinang ini.



Jadi jawapan kepada soalan Sejarah Pembinaan Kota Cornwallis

Semua bahan ini untuk menjawab soalan Sejarah Pembinaan Kota Cornwallis, Mudah-mudahan boleh memberi manfaat kepada semua. Well, Semua ini menyiarkan soalan dan jawapan yang buat masa ini.

Anda sedang membaca artikel tentang pelajaran Sejarah Pembinaan Kota Cornwallis Pelajaran ini dan url artikel ini permalinknya https://soalanandjawapan.blogspot.com/2016/08/sejarah-pembinaan-kota-cornwallis.html Semoga bahan artikel yang boleh membantu jawab soalan terpelihara rakan, baik belajar.