Sejarah ringkas berkenaan John Napier dan sumbangan nya
Sejarah ringkas berkenaan John Napier dan sumbangan nya - helo kawan soalan dan jawapan, Belajar tentang perkongsian pengajaran kali ini bertajuk Sejarah ringkas berkenaan John Napier dan sumbangan nya , dalam membantu untuk menjawab soalan atau membantu pembelajaran Ye, Mudah-mudahan kandungan posting soalan dan jawapan yang saya kongsi ini anda boleh faham, jika terdapat sebarang masalah Sila berasa bebas untuk komen.
Masalah pautan : Sejarah ringkas berkenaan John Napier dan sumbangan nya
Anda sedang membaca artikel tentang pelajaran Sejarah ringkas berkenaan John Napier dan sumbangan nya Pelajaran ini dan url artikel ini permalinknya https://soalanandjawapan.blogspot.com/2016/06/sejarah-ringkas-berkenaan-john-napier.html Semoga bahan artikel yang boleh membantu jawab soalan terpelihara rakan, baik belajar.
Sejarah ringkas berkenaan John Napier dan sumbangan nya
Jawapan:
John NapierTahun lahir: 1550
Tempat lahir: Mechiston Castle, Edinburgh, Scotland
Tarikh kematian: April 4, 1617
Beliau menuntut ilmu matematik sebagai hobi di samping bekerja sebagai penulis dalam ilmu Teologi.
Teori Napier tidak serupa dengan konsep logaritma yang kita kenali kini. Ia tidak menggunakan konsep 'base'. Ini kerana pada ketika itu ilmu algoritma masih belum cukup maju untuk mengembangkan teori logaritma. Maka beliau menggunakan konsep analogi dinamik untuk membentangkan teori logaritma.
Pertimbangkan dua garis AB panjang tetap dan A'X panjang tak terhingga(infinite). Titik C dan C' mula bergerak serentak ke kanan , bermula pada A dan A', masing-masing dengan halaju awal yang sama; C' bergerak dengan halaju sekata, dan C dengan halaju yang sama dengan jarak CB. Napier menakrifkan A'C ' (= y) sebagai logaritma bagi BC ( = x ), iaitu;
y = Nap.log x
Napier memilih panjang AB sebagai , berdasarkan maklumat yang terdapat pada jadual 'sin'nya pada ketika itu hanya menjangkau hanya hingga ke tujuh tempat perpuluhan dan dia menganggap hujah x dalam bentuk .
Namun hakikat bahawa Nap.log 1 tidak sama dengan 0 menjadi kesukaran utama yang menyelesaikan Nap.logs. Perubahan kepada log dengan log 1 = 0 datang hasil perbincangan antara Napier dan Briggs.
John NapierTahun lahir: 1550
Tempat lahir: Mechiston Castle, Edinburgh, Scotland
Tarikh kematian: April 4, 1617
Beliau menuntut ilmu matematik sebagai hobi di samping bekerja sebagai penulis dalam ilmu Teologi.
Teori Napier tidak serupa dengan konsep logaritma yang kita kenali kini. Ia tidak menggunakan konsep 'base'. Ini kerana pada ketika itu ilmu algoritma masih belum cukup maju untuk mengembangkan teori logaritma. Maka beliau menggunakan konsep analogi dinamik untuk membentangkan teori logaritma.
Pertimbangkan dua garis AB panjang tetap dan A'X panjang tak terhingga(infinite). Titik C dan C' mula bergerak serentak ke kanan , bermula pada A dan A', masing-masing dengan halaju awal yang sama; C' bergerak dengan halaju sekata, dan C dengan halaju yang sama dengan jarak CB. Napier menakrifkan A'C ' (= y) sebagai logaritma bagi BC ( = x ), iaitu;
y = Nap.log x
Napier memilih panjang AB sebagai , berdasarkan maklumat yang terdapat pada jadual 'sin'nya pada ketika itu hanya menjangkau hanya hingga ke tujuh tempat perpuluhan dan dia menganggap hujah x dalam bentuk .
Namun hakikat bahawa Nap.log 1 tidak sama dengan 0 menjadi kesukaran utama yang menyelesaikan Nap.logs. Perubahan kepada log dengan log 1 = 0 datang hasil perbincangan antara Napier dan Briggs.
Jadi jawapan kepada soalan Sejarah ringkas berkenaan John Napier dan sumbangan nya
Semua bahan ini untuk menjawab soalan Sejarah ringkas berkenaan John Napier dan sumbangan nya , Mudah-mudahan boleh memberi manfaat kepada semua. Well, Semua ini menyiarkan soalan dan jawapan yang buat masa ini.
Anda sedang membaca artikel tentang pelajaran Sejarah ringkas berkenaan John Napier dan sumbangan nya Pelajaran ini dan url artikel ini permalinknya https://soalanandjawapan.blogspot.com/2016/06/sejarah-ringkas-berkenaan-john-napier.html Semoga bahan artikel yang boleh membantu jawab soalan terpelihara rakan, baik belajar.