Bagaimanakah translokasi berlaku dari daun tumbuhan ke akar?

Bagaimanakah translokasi berlaku dari daun tumbuhan ke akar? - helo kawan soalan dan jawapan, Belajar tentang perkongsian pengajaran kali ini bertajuk Bagaimanakah translokasi berlaku dari daun tumbuhan ke akar?, dalam membantu untuk menjawab soalan atau membantu pembelajaran Ye, Mudah-mudahan kandungan posting soalan dan jawapan yang saya kongsi ini anda boleh faham, jika terdapat sebarang masalah Sila berasa bebas untuk komen.

Masalah pautan : Bagaimanakah translokasi berlaku dari daun tumbuhan ke akar?

See also


Bagaimanakah translokasi berlaku dari daun tumbuhan ke akar?

Bagaimanakah translokasi berlaku dari daun tumbuhan ke akar?
Jawapan:


Proses pengangkutan bahan makanan dalam tumbuhan dikenal dengan translokasi. Translokasi merupakan pemindahan hasil fotosintesis dari daun atau organ tempat penyimpanannya ke bagian lain tumbuhan yang memerlukannya. Jaringan pembuluh yang bertugas mengedarkan hasil fotosintesis ke seluruh bagian tumbuhan adalah floem (pembuluh tapis).

Zat terlarut yang paling banyak dalam getah floem adalah gula, terutama sukrosa. Selain itu, di dalam getah floem juga mengandung mineral, asam amino,dan hormon, berbeda dengan pengangkutan pada pembuluh xilem yang berjalan satu arah dari akar ke daun, pengengkutan pada pembuluh floem dapat berlangsung kesegala arah, yaitu dari sumber gula (tempat penyimpanan hasil fotosintesis) ke organ lain tumbuhan yang memerlukannya.

Satu pembuluh tapis dalam sebuah berkas pembuluh bisa membawa cairan floem dalam satu arah sementara cairan didalam pipa lain dalam berkas yang sama dapat mengalir dengan arah yang berlainan. Untuk masing – masing pembuluh tapis, arah transport hanya bergantung pada lokasi sumber gula dan tempat penyimpanan makanan yang dihubungkan oleh pipa tersebut.



Jadi jawapan kepada soalan Bagaimanakah translokasi berlaku dari daun tumbuhan ke akar?

Semua bahan ini untuk menjawab soalan Bagaimanakah translokasi berlaku dari daun tumbuhan ke akar?, Mudah-mudahan boleh memberi manfaat kepada semua. Well, Semua ini menyiarkan soalan dan jawapan yang buat masa ini.

Anda sedang membaca artikel tentang pelajaran Bagaimanakah translokasi berlaku dari daun tumbuhan ke akar? Pelajaran ini dan url artikel ini permalinknya https://soalanandjawapan.blogspot.com/2016/07/bagaimanakah-translokasi-berlaku-dari.html Semoga bahan artikel yang boleh membantu jawab soalan terpelihara rakan, baik belajar.